Stichting Cycling Dreams
Maakt het mogelijk

De Geschiedenis  ..

Hoe het allemaal begon? Het begon met een interclub cyclocross wedstrijd.

Dit fietsspektakel wordt door ongeveer 25 vrijwilligers opgebouwd onder leiding van Sjon van den Berg.

Even de geschiedenis in. In oktober 2009 werd de eerste wedstrijd gereden. Nog niet voor de ACC maar een interclub cyclocross. Op het terrein van Huize Ursula in Nieuwveen.
Een knallend succes met meteen al veel deelnemers.
Dus een vervolg was logisch. 2010, wederom was Huize Ursula het decor, en de deelnemers aantallen groeiden. Toen was het schrikken. Huize Ursula wilde geen 3e editie en er moest gezocht worden naar een andere lokatie. Na veel gesprekken en uitleg geven over veldrijden of wel cyclocross, ging het bestuur van Zwembad Aarweide in Nieuwveen akkoord met het gebruik van hun terrein. De golf en country club Liemeer, gemeente Nieuwkoop werkte mee. Vele sponsors zorgden voor de nodige centjes. Rabobank was sponsor van het eerste uur.
Zij gaven ons een contract voor nog eens 5 jaar wat ons een opluchting was. Het cyclocrossen werd mede door de nationale en internationale successen van Nederlandse profs zeer populair onder jeugd maar ook bij de vrouwen en mannen.
De deelnemers aantallen groeiden en groeiden maar door.  Dat 3e jaar organiseerde een naburige step vereniging ook een stepcross. Maar na 2 jaar hield de vereniging er mee op en werd er alleen nog maar op fietsen gecrosst. 2018, een jaar zonder hoofdsponsor. Spannend maar de kleine sponsors en onze reserves konden toch voor een geslaagde editie zorgen. Het betekende wel dat er voor 2019 een hoofdsponsor gevonden moest worden.
In 2018 waren de groepen zo groot dat de discussie ontstond om een andere categorieën indeling te gaan maken. De ACC kon het groeiende aantal deelnemers administratief moeilijk meer aan. Voor ons was de jacht geopend naar een nieuwe hoofdsponsor. Net op tijd kwam H.O.V. Automobielen met het mooie bericht dat zij het 3 jaar wilden doen. Onze naam werd daardoor veranderd in H.O.V. Automobielen Cyclocross. In 2020 is Stichting Cycling Dreams opgericht. Deze stichting beheert de materialen en financiën van de activiteiten die ze organiseren. In 2020 is vanwege de COVID-19 uitbraak het gehele evenement niet door gegaan. Diverse pogingen en uitwerken van nieuwe protocollen voorkwam niet dat alles stil kwam te liggen.
Ook in 2020 is het Cycling team HACT (H.O.V Automobielen Cycling Team) opgericht. Het team bestaat uit 6 renners en een begeleidend team. De sponsor is tevens naamgever en stelt een teambus ter beschikking.

En toen kon er, na een periode van 1 jaar, weer ge-cyclocrost worden. COVID-19 deed geen goed aan het sportjaar 2020.
Maar in 2021 konden we dan eindelijk het Districts kampioenschap organiseren. Samen met UWTC en de KNWU een kampioenschap voor de districten noord- zuid en midden Nederland. Een dag vol mooie cyclocross sport. De dag er na, de zondag, stond in het teken van de 10e editie (voor ons) van de ACC. We kregen lovende kritieken. Een goede en professionele organisatie maar er waren ook verbeterpunten. Als organisatie waren we trots op deze prestatie.
Sjon van den Berg gaat langzaam een stapje terug doen en Sven Buskermolen en Ian van den Berg gaan de kar in de toekomst steeds meet trekken.

Het jaar 2022 was ook weer spannend. De ons zo geliefde dijk werdt verzwaard en het zou spannend worden of ze al klaar waren en of we er dan zouden kunnen rijden. De werkzaamheden liepen uit en samen met de aannemer werdt er een manier gevonden om te gaan crossen. Ook het waterschap, golfclub en zwembad gaven groen licht en editie 11 kon plaats vinden.

In december 2022 werdt er een opzet gemaakt voor de aanstaande jaren. Bij de gemeente werdt een vergunning afgegeven voor onbepaalde tijd met iedere 3 jaar een evaluatie en een meldplicht. Het bestuur van zwembad Aarweide kwamen zelf met een mooi plan om een andere doorgang te maken zodat er een extra lus gemaakt kon worden. De oude lus konden we niet meer maken vanwege een heel mooie afrastering op de nieuwe dijk. Mooi meegedacht en goed overleg. Bij de golfclub was men minder enthousiast. De dijk was net mooi aangelegd en ingezaaid, wat als daar schade aan ontstaat? Diverse leden waren niet blij met het rijspoor dat zou ontstaan, het is lelijk....Onze ervaring is dat het meestal in het voorjaar wel weer weg, niet meer te zien is.
We doen dit pas 12 jaar dus die ervaring is er.